Home

NIEUWE WEBSITE IN DE MAAK.
Op deze voorlopige versie vindt u de nodige informatie voor uw bezoek.
Meer info over Museum Dr. Guislain >>>
Museum Dr. Guislain Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent
tel. +32 (0)9 216 35 95
fax. +32 (0)0 216 35 35
info@museumdrguislain.be
Openingsuren: di – vrij: 9 - 17 u
za - zo: 13 - 17 u
Gesloten :
maandag / 24,25 & 31/12 & 1/1

Ik denk Museum Dr. Guislain

18 september '14 - 4 januari '15

Na het succes van Ik wou is er nu Ik denk, een prachtig uitgegeven cadeauboek vol bedachtzame teksten van Toon Tellegen en prenten van Ingrid Godon. Een boek vol mijmeringen en gedachteflarden die de lezer beroeren, doen glimlachen en aanzetten tot nadenken. Naar aanleiding van dit boek is er een tentoonstelling in Museum Dr. Guislain. Tekst en beeld staan niet louter naast elkaar, maar bundelen de krachten. Samen vertellen ze kwetsbare verhalen, tonen ze geheime gedachten en vreemde wensen.

IK DENK dat er vandaag iets volkomen onverwachts gaat gebeuren, iets van beslissend belang. Mijn hart bonst, nu ik dit denk. Ik probeer me voor te stellen wat het kan zijn, maar dat gaat niet. Dan zou het ook niet onverwacht zijn.

Pleisterplekken Jeugdinstellingen tussen
romantiek en trauma

22 nov '14 tot 15 feb '15

Een warm nest waar kinderen in opgroeien: het is een romantisch beeld. Maar wat als het gezin niet beantwoordt aan die verwachtingen? Wat als de minderjarige zelf voor problemen zorgt? In het belang van het kind grijpt de overheid in. Maar wat betekent dit voor het kind zelf? Is een plaatsing in een gezinsvervangende instelling een tussenhalte, een pleisterplek, of is het een levensbepalende, soms traumatische ingreep?

Pleisterplekken toont de geschiedenis van de jeugdzorg, van het optimisme over de instelling als pedagogische oplossing tot de recente gevoeligheid voor kwetsende praktijken. Jeugdinrichtingen voorzien in zorg en bescherming, maar kunnen ook wonden nalaten. Worden kinderen er grootgebracht of net kleingehouden? Pleisterplekken nestelt zich in een actueel en levendig debat en wil de vele vragen rond jeugdzorg visueel intensifiëren.

Willem van Genk Mind Traffic

10 september - 30 november '14

American Folk Art Museum - New York
 
In samenwerking met het American Folk Art Museum organiseert het Museum Dr. Guislain de eerste solotentoonstelling van de Nederlandse outsiderkunstenaar Willem van Genk in de Verenigde Staten. De expo vindt plaats in het kader van de derde uitreiking van de Dr. Guislain Award op 9 oktober 2014 in New York.
 
Willem van Genk (1927-2005) bracht zijn jeugd door met tekenen. Hij ging niet graag naar school. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij op hardhandige wijze ondervraagd door de Gestapo over de schuilplaats van zijn vader, die actief was bij het verzet. Deze confrontatie beangstigde hem, maar fascineerde hem tegelijkertijd. De macht die de Gestapo uitstraalden met hun lange jassen werd een centraal thema in zijn werk. Macht wordt gesymboliseerd door zijn uitgebreide collectie lange regenjassen, maar ook door transportnetwerken. Volgens Van Genk – die Koning der stations wordt genoemd – is alles met elkaar verbonden door middel van zichtbare en onzichtbare netwerken die de stad onder controle houden. Zijn werk bevat ook verwijzingen naar totalitaire regimes, zoals het communisme.

Donkere kamers Over melancholie
en depressie

18 oktober 2014 – 31 mei '15

Van oudsher lokt de getormenteerde neerslachtige mens vragen uit. Wat is het verschil tussen een  neerslachtig genie en de door melancholische temperamenten geteisterde waanzinnige? Wat is de invloed van de verschillende lichaamsvochten op de gemoedstoestand? Zorgde een teveel aan zwarte gal voor melancholie? Op welke wijze is de mens onderhevig aan de seizoenen en wat is de mysterieuze rol van de planeet Saturnus?

Donkere kamers brengt de verschillende gedaantes van de eeuwenoude melancholie in beeld, maar belicht ook haar hedendaagse, ziekelijke evenknie, de depressie. Het laat zien dat zwaarmoedigheid niet alleen veel kunstenaars en onderzoekers heeft getroffen, maar ze ook sterk heeft geïnspireerd. Donkere kamers werpt een blik op die artistieke fascinatie en confronteert ze met de psychologische dimensie.