Home

NIEUWE WEBSITE IN DE MAAK.
Op deze voorlopige versie vindt u de nodige informatie voor uw bezoek.
Meer info over Museum Dr. Guislain >>>
Museum Dr. Guislain Jozef Guislainstraat 43
9000 Gent
tel. +32 (0)9 216 35 95
fax. +32 (0)0 216 35 35
info@museumdrguislain.be
Openingsuren: di – vrij: 9 - 17 u
za - zo: 13 - 17 u
Gesloten :
maandag / 24,25 & 31/12 & 1/1

Ik zie wat jij niet ziet Kunst en autisme

Ik zie wat jij niet ziet
19 juli - 21 september '14

Ik zie wat jij niet ziet en het is … rood: een bekend kinderspel. Raad eens waaraan ik denk? Wat ik zie? Wat spookt er in mijn hoofd? Het voorwerp dat ik ‘zie’ bevindt zich in deze ruimte en ik geef de kleur als tip. De medespelers raden met weinig houvast: er ontwikkelt zich een spel, moeilijk, geestig, enerverend en hilarisch. Ziet de medespeler iets evident over het hoofd? Zit het in een klein detail? Kijkt hij wel zoals de ander?

Ik zie wat jij niet ziet is een tentoonstelling van werken van kunstenaars met autisme. Ga je anders kijken doordat je dat weet? Beïnvloeden vooroordelen, stigma’s en weetjes over autisme de manier van kijken? Of maakt dat niet uit en is het werk net zo goed sterk of zwak, geel of blauw als dat van kunstenaars zonder autisme? Ik zie wat jij niet ziet geeft geen sluitend antwoord op deze vragen. Maar bestaat de uitdaging er niet in om, net als bij het spel, met de tip in het hoofd, op een frisse manier  naar het werk te kijken en het zo te ‘vinden’?

In samenwerking met akku e.V. (Autismus, Kunst und Kultur)

Willem van Genk Mind Traffic

10 september - 30 november '14

American Folk Art Museum - New York

In samenwerking met het American Folk Art Museum organiseert het Museum Dr. Guislain de eerste solotentoonstelling van de Nederlandse outsiderkunstenaar Willem van Genk in de Verenigde Staten. De expo vindt plaats in het kader van de derde uitreiking van de Dr. Guislain Award op 9 oktober 2014 in New York.
 
Willem van Genk (1927-2005) bracht zijn jeugd door met tekenen. Hij ging niet graag naar school. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd hij op hardhandige wijze ondervraagd door de Gestapo over de schuilplaats van zijn vader, die actief was bij het verzet. Deze confrontatie beangstigde hem, maar fascineerde hem tegelijkertijd. De macht die de Gestapo uitstraalden met hun lange jassen werd een centraal thema in zijn werk. Macht wordt gesymboliseerd door zijn uitgebreide collectie lange regenjassen, maar ook door transportnetwerken. Volgens Van Genk – die Koning der stations wordt genoemd – is alles met elkaar verbonden door middel van zichtbare en onzichtbare netwerken die de stad onder controle houden. Zijn werk bevat ook verwijzingen naar totalitaire regimes, zoals het communisme.

Bas Bogaerts Onze jongens

13 september - 2 november '14

Belgische militairen op buitenlandse missies

In Onze jongens dompelt fotograaf Bas Bogaerts zich onder in het leven van de Belgische militairen op missie in Afghanistan. Hij volgt hen op verschillende locaties, ervaart het dagelijkse leven, de spanning en de ontspanning en kijkt met nieuwsgierigheid naar dit ‘andere leven’. Centraal staat de dualiteit tussen de permanente militaire focus binnen de verschillende opdrachten en het dagdagelijkse leven van de Belgische militairen. De reeks toont de training en voorbereiding in België, het vertrek en aankomst ter plaatse gevolgd door een reis door het land en de operatietheaters.

I.s.m. WPG-Manteau en Canvas (reeks van 6 afleveringen vanaf 03/9 om 20u30)

Donkere kamers Over melancholie
en depressie

Donkere kamers
18 oktober 2014 – 31 mei '15

Van oudsher lokt de getormenteerde neerslachtige mens vragen uit. Wat is het verschil tussen een  neerslachtig genie en de door melancholische temperamenten geteisterde waanzinnige? Wat is de invloed van de verschillende lichaamsvochten op de gemoedstoestand? Zorgde een teveel aan zwarte gal voor melancholie? Op welke wijze is de mens onderhevig aan de seizoenen en wat is de mysterieuze rol van de planeet Saturnus?

Donkere kamers brengt de verschillende gedaantes van de eeuwenoude melancholie in beeld, maar belicht ook haar hedendaagse, ziekelijke evenknie, de depressie. Het laat zien dat zwaarmoedigheid niet alleen veel kunstenaars en onderzoekers heeft getroffen, maar ze ook sterk heeft geïnspireerd. Donkere kamers werpt een blik op die artistieke fascinatie en confronteert ze met de psychologische dimensie.