De Fioretti Vitrine

Onder een stralende lentezon werd op dinsdag 4 april een toonmoment gehouden voor de creaties van de jongeren van Fioretti. Het werd een prachtige namiddag waarin de jongeren met terechte trots hun werk toonden aan de andere kinderen en jongeren van de leefgroep, hun begeleiding, familieleden en museummedewerkers.

De jongeren van Fioretti (de kinder- en jongerenafdeling van psychiatrisch centrum Guislain) lieten zich inspireren door het cultureel erfgoed van het Museum Dr. Guislain.

Gedurende enkele weken werd de zolder van het museum omgetoverd tot atelier. Daar ontdekten de jongeren een vitrine gevuld met kunstwerken en objecten uit de depots van het museum. Iedereen koos een object en liet zich inspireren door de eigen fantasie en de verhalen achter dit erfgoed om vervolgens zelf iets te creëren. Kunstenares Karolien Soete begeleidde de jongeren en hielp hen om op creatief vlak grenzen te verleggen. Het eindresultaat van deze geslaagde samenwerking is nog steeds te bewonderen in de vaste tentoonstelling ‘Op Losse Schroeven’ in Museum Dr. Guislain.

Heel veel dank in de eerste plaats aan de jongeren zelf, aan hun begeleiding die steeds met evenveel enthousiasme meedeed en aan alle medewerkers van het museum voor de ondersteuning. En een speciale vermelding voor Karolien Soete, het was fantastisch om samen te mogen werken!

Vorige

EXPO - iArts