Kopstem

Luisterruimte

KOPSTEM is de luisterruimte van Museum Dr. Guislain – online en in de zalen. In deze ruimte programmeert het museum podcasts, muziek en auditieve werken. Je luistert hier naar een veelheid aan stemmen en geluiden die psychisch welzijn, in al zijn facetten, benoemen of verklanken. Op die manier echoot in deze ruimte het publieke debat en weergalmt hier wat het museum elders in woord en beeld doet. Bovenal versterkt het wat vaak bedolven raakt onder geroezemoes en geredekavel: KOPSTEM wil de ruimte bieden om moeilijke onderwerpen te benoemen en te zoeken naar een taal die zich niet hoeft te schikken naar wat hoort. Dissonant of harmonieus, oorverdovend of ternauwernood hoorbaar: elke stem telt.

Verslaving

In het voorjaar van 2021 presenteerde Museum Dr. Guislain twee tijdelijke tentoonstellingen rond het thema verslaving. De tentoonstelling Altered States toonde werk van de Deense kunstenaar Joachim Koester; in de tentoonstelling Tussen ons verkende Lieve Blancqaert het onderwerp via portretfoto’s en een documentaire. Naar aanleiding van die tentoonstellingen gingen medewerkers van het museum in gesprek met ervaringsdeskundigen – personen die van dichtbij met verslaving te maken kregen, en hun inzichten en ervaringen delen om anderen te helpen. In vier afleveringen luister je mee naar de open gesprekken, de moedige getuigenissen, en de vele invalshoeken van waaruit verslaving wordt benaderd.

Luister via soundcloud:

·        Aflevering 1
Saïdya en Valerie, medewerkers van Museum Dr. Guislain, gingen in gesprek met Vincent, ervaringsdeskundige. Een gesprek over ‘ca va’ zeggen als het niet goed gaat, verantwoordelijkheid, en Portugal.

·        Aflevering 2
In deze aflevering hoor je het gesprek tussen Kristine, medewerker van Museum Dr. Guislain, en Jan, Hubert en Luc, ervaringsdeskundigen. Een gesprek over de plaats waar je hulp vindt, hoofdkussens die je aanvallen, en het stigma dat op verslaving rust.

·        Aflevering 3
In deze aflevering hoor je het gesprek tussen Bart, artistiek leider van Museum Dr. Guislain, en Tom, ervaringsdeskundige. Een gesprek over een moestuin, de manier waarop je een organisatie verandert, en verdunde ernst.

·        Aflevering 4
Arnout, medewerker van Museum Dr. Guislain, luisterde naar Mitch, ervaringsdeskundige. Een gesprek over herstel en herval, de slavernij van de verslaving, en de AA.

Gluren bij de buren

Spring School