Dit was Culture & Mental Health, internationale conferentie

Een voltreffer! Zo kan je de internationale conferentie Culture & Mental Health, die op 24 en 25 November in het Museum Dr. Guislain doorging, het best omschrijven. Deze conferentie was een zeer geslaagde samenwerking tussen Museum Dr. Guislain en Iedereen Leest.

Zo’n honderdvijftig professionals uit negen landen, uit de cultuur- en zorgsector en academici, namen deel aan een tweedaagse boordevol keynotes, thematische sessies en workshops. Het programma was een mooie mix van onderzoek, praktijk en beleid. Dit zorgde voor zeer interessante en soms uitzonderlijk boeiende momenten van kennisdeling en discussies, die uitmondden in een berg inspirerende inzichten.

Een internationale conferentie gaat in de eerste plaats over het delen van kennis en ideeën of gezamenlijke uitdagingen en oplossingen met buitenlandse collega’s. Het is een meerwaarde om te leren van wat er in andere landen gebeurt en hoe deze inzichten van andere landen naar Vlaanderen kunnen overgebracht worden en vice versa. Dat is ook wat Bart Marius, artistiek directeur van Museum Dr. Guislain, benadrukte in zijn slotwoord voor de conferentie: “ ‘connecting’ seemed to be the most important and maybe the most heard word last couple of days. Connecting between people, connecting of people with materials, objects and archives, connecting stories and also connecting people and participants with their own thoughts and mind.”

We willen zoveel als mogelijk van de conferentie met u te delen. Binnenkort vindt u op deze website en die van Iedereen Leest de presentaties van de sprekers. U kan alvast genieten van de mooi sfeerbeelden van deze unieke conferentie.

Er echter nog een herinnering aan de conferentie. U kan nog tot 30 maart een bezoek brengen aan de Connected Material, een tentoonstelling die meerdere manieren van collectief maken viert en werd samengesteld door Dr. Claire Wellesley-Smith als onderdeel van de conferentie.

Making, Healing, Connecting

Connective Material Verbinding door materialen en maken