Connective Material Verbinding door materialen en maken

Op 24 en 25 November organiseert Museum Dr. Guislain samen met Iedereen Leest de Internationale Conferentie Culture & Mental Health. We openen deze conferentie op 23 November met de vernissage van Connected Material, een tentoonstelling die meerdere manieren van collectief maken viert en werd samengesteld door Dr. Claire Wellesley-Smith als onderdeel van de conferentie.

Kleine verhalen die ons verbinden

Claire Wellesley-Smith, een kunstenares en onderzoekster uit het Verenigd Koninkrijk, vertrok vanuit de ervaringen uit haar praktijk bij het samenstellen van Connective Material: “Tijdens de pandemie werkte ik samen met mensen uit mijn thuisstad Bradford in Noord-Engeland tijdens een online gemeenschapsproject aan een gezamenlijk quilt. Het Bradford COVID-19 Stitch Journal Project deed mij nadenken over het verbinden door materialen en maken.” De uitnodiging om een tentoonstelling te maken die is verbonden met de conferentie was een gelegenheid voor Claire om op zoek te gaan naar andere antwoorden op verbinding door materialen en maken: “de geselecteerde werken in deze expo zijn een reflectie op de kleine verhalen die ons verbinden met de manier waarop we het dagelijks leven en haar uitdagingen ervaren.”

Veerkracht en welzijn

Claire verzamelde een reeks van kunstwerken die elk tot stand kwamen in verschillende settings. Het over maatschappelijk geëngageerde kunstprojecten zoals Bindweefsel van het Textielmuseum in Tilburg en I MISS YOU van Doek vzw in Antwerpen. Tot werk gecreëerd door kunstenaars zoals Angela Maddock, Louise Limontas en Lynn Setterington in samenwerking met geestelijke gezondheid organisanities.

Deze expo toont reacties van zelden gehoorde stemmen en stelt onze veronderstellingen over veerkracht en welzijn in vraag: “textiel spreekt tot het universele en het zeer persoonlijke. Het gebruik van textiel in gezamelijke projecten en werk dat de collectieve ervaring verkent, biedt meer dan draden die verbinden. Tijdens het proces van het maken hebben de kunstenaars die in deze tentoonstelling worden vertegenwoordigd, meerdere ervaringen verkent, zoals het isolement van de vroege pandemie en verhalen over persoonlijk - en gemeenschapsagency en verandering.”

Panelgesprel en vernissage

Op 23 november om 17 uur openen we de tentoonstelling met een paneldiscussie dat zal ingaan op de uitdagingen van maatschappelijk geëngageerde projecten. Claire Wellesley-Smith zal er in gesprek gaan met Bart Marius, artistiek leider Museum Dr. Guislain en Nadia Babazia, publiekswerking Red Star Line Museum in Antwerpen. Nadien kan u de tentoonstelling bezoeken en bijpraten met een drankje.

Wil u hierbij zijn? Schrijf u dan in voor het panelgesprek en de vernissage via onze website.

Vorige

Dit was Culture & Mental Health, internationale conferentie